Wednesday, December 03, 2008

hati aku kena toreh

tahun pertama semakin melabuhkan tirainyer di universiti Malaya... dah nak masuk penghujung sem 2 pun.. dan hubungan aku ngan dak2 kuliah seperti fika, syafa and ros makin rapat.. begitu juga dengan dak2 kolej walau lain fakulti seperti ell, sha, ju, izza, syida and muni.. we have great tyme together kat sini.. walau aperpun ader sesuatu yang akan mengubah hubungan ni... sesuatu yang tak sepatutnyer berlaku..

well tahun depan nak stay kolej lagi ker or kat luar erk... bila pikir2 aper salahnyer duk umah sewa... geng2 kolej nak duk luar n camtu gak geng kuliah.. aku pun tak tau nak duk umah saper.. fika suh duk ngan dorang sekali.. senang nak gi kuliah nanti. tapi aku dah janji nak duk ngan izza, ju, muni, syida and ama(kawan pada syida).. so aku decide takperlah kalo aku duk ngan dorang pun coz nanti kat kuliah jumpa gak dorang... sebab mementingkan aper yang dahulu agaknyer, ditaqdirkan Allah umah sewa aku dekat sesangat ngan umah sewa dorang... alhamdulillah, usrusan aku dipermudahkan lagi...

bila dah decide nak duk umah sewa so kena lar cari umah sewa.. fika and the geng dah jumpa umah dorang.. muni ajak gi cari umah sewa coz dia bawak keter.. so pakat2 isi lar minyak.. aku tanya dorang nak cari kat mana umah?? muni cakap pusing2 jer dulu.. so for me tak ker membazir minyak kalo takder arah tujuan.. bek aku study jer.. so yang perginya hanya izza, ju, syida and muni.. dan seperti yang aku agak mereka pulang tanpa bawak aper2.... then sebab si muni umah dia dekat jer so dia selalu pulang umah dia... so nak dijadikan citer tyme dia balik umah satu hari tu kami wat plan nak cari umah sewa pas tanya sorang akak senior yang dah jumpa umah.. kami plan nak jalan kaki jer dari perhentian bus yang terdekat...

so kami jalan2 and jumpa sorang makcik kat bawah blok umah sewa kami sekarang.. dia kenalkan kami ngan pakcik yang sekarang ni kami menyewa.. nak diciterka petang tu hujan lebat betol tambah ngan kami bertiga, aku, izza and ju yang tak bawak payung... memang betol2 basah petang tu.. sejuk ya amat tapi masing2 senyap jer.. pertama kali tengok umah tu, umah tu lum siap sepenuhnya... ngan kipas takder, bahagian dapur ngah renovate... tapi entahlar naper, automatik hati aku berkenan ngan umah tu... dan kami terus setuju coz memikirkan umah tu selesa dan lepas ni dah tak payah2 nak fikir pasal nak cari umah sewa... lepas maghrib kami sampai umah ngan basah2 nyer then hajar and ama pun ok jer... then bila kami informkan hal tu pada muni, dia marah dan cakap tak perlu.. dia suh kami cari umah sewa lepas naik sem tahun depan. dan barang2 kami tu tumpang dulu kat umah dia... tyme tu aku memang memberontak.. dia ingat senang ker nak wat camtu.. mungkin dia tak nampak susah kami coz umah dia dekat jer ngan universiti.. tak jumpa umah sewa nanti maybe leh berulang jer walau agak jauh sikit.. so aku putuskan aku taknak... perbincangan kat bilik aku tyme tu tanpa kehadiran muni.. so syida mesej muni yang kami tak nak dengar cadangan dia tu.. dan kalo dia masih nak join kami, kami on jer tapi kalo tak kami tak kisah...

then bila dia datang kolej dia menangis kat ama dan ajak ama jangan join kami then ama citer apa yang muni cakap kat syida.. tyme tu aku memang panas... aku rasa nak gi tarik rambut jer biar botak.. then aku mesej lya citerkan aper yang berlaku.. well cam biasa lar lya cakap biar je lah aper dia nak cakap... takyah bising2 benda kecik camni.. betol gak kan.. so senyap jer lah... tapi tyme tu geng kami macam dah berpecah dua.. sha and ell berpihak pada muni... so bila bertiga lam bilik aku jadi kaku coz aku tak reti nak berlakon macam takder pe2 yang berlaku... memang tensen ngan nak final exam lagi...

izza selalu tanya aku, aku ker tak duk lam bilik... aku cakap ok jer... izza ni nampak ganas tapi hati dia lembut sebenarnya.. biasalah, anak kedua memang camtu kot... then satu malam tu sebelum masing2 nak ader exam pe2.. izza panggil semer berkumpul lam bilik aku.. kami bertujuh pun berkumpul lar wat bulatan.. then dia tutup lampu... then dia mulakan pembuka bicara.. meluahkan aper yang ada dalam hati... so dalam gelap tu masing2 bersuara.. masing meluahkan aper yang dirasa.. sampai ader yang menangis2.. entahlah tangisan aper... dalam gelap menjadikan aku lebih berani meluahkan aper yang aku rasa... then malam tu berakhir dengan salam kemaafan.. alhamdulillah, ukhwah ini bertaut lagi

tapi semua tu hanya lakonan... satu malam tu aku tertidor.. tiba2 aku terjaga tanpa bergerak dan terasa tak nak bukak mata.. tyme tu muni, ell and sha ngah berbora... aku rasa malas lah nak layan, sambung tidor jer lah.. tapi telinga aku terdengar sesuatu.. ooo ngumpat kitorang rupernya.. so aku senyap2 jer dengar aper dorang cakap.... memang sakit hati bila dengar sendiri orang mengutuk kita.. aku memang terasa coz aku dikatakan yang paksa semer yang lain duk umah tu untuk dekat ngan member2 kuliah aku sedangkan aku tak tahu menahu langsung yang umah dorang pun kat situ... aku selawat banyak2 then wat2 gerak sikit.. dorang terdiam.. then aku bangun masak air... aku pun tak tahu hantu aper aku watkan dorang sekali air milo... sorang satu mug... pastu aku gi bilik sebelah tanya izza, ju and syida yang dorang terpaksa duk umah tu sebab aku ker?? dan jawapan mereka melegakan aku dan aku dapat merasakan keihklasan dalam jawapan tu... masuk bilik tengok muka dorang masih terasa panas dan terus terang aku katakan yang aku masih terasa ngan kata2 dorang malam tu sampai sekarang.. betol kot kata lya yang aku ni nampak jer slow tapi sekali tersa susah nak sembuh. aku cuba tak nak berdendam dan maafkan dorang tapi hati ni susah nak ikhlas.. biyane

aku sangka lepas malam bermaafan malam tu semer pulih tapi hati manusia tak dapat terduga... walaupun hati aku sakit memikirkan perbualan dorang malam tu tpi aku berlagak biasa jer coz tak nak izza, ju and syida syak per2.. biarlah dorang ingat yang selepas malam meluahkan yang terpendam malam tu, hubungan kami kembali seperti dulu... aku meluahkan aper yang berlaku kat fika, syafa and ros dan dorang betol2 marah.. kata2 dorang wat aku ok sikit... tapi fika and ros sampai skang tak suka ngan ell and sha... dan dorang marah aku wat baik ngan dorang.. fika lagi mengamuk bila aku kasi ell duk umah sewa aku skang... entahlah... hati susah nak dimengerti. jangan kaco hidup aku pasni dah sebab aku taknak campur hidup korang lagi... jahat kan aku... hati aku keras kot, susah nak sembuh luka.. cam lya cakap yang kalo sekali hati aku sakit sebab lelaki dia takot aku jadi plain selamanya untuk adam.. hehehehe yer ker?? entah...

No comments: